به گزارش داتکام نیوز، به نقل از امیرحسین جعفری/ تجارتنیوز، ورود هوش مصنوعی به حوزۀ موسیقی، اگرچه دسترسیهای قابل توجهی به تنظیمکنندهها و اهنگسازها داده است و مسیر افزایش کیفیت صدا و ساخت صداهای خلاقانه را نیز هموارتر کرده، اما این ابزار جدید باعث چالشهایی نیز شده است. چالشهایی از جنس فریب صدا و ارائه موسیقیهایی که روح خواننده هم از آن باخبر نیست. بانی بد، رپر اروپایی، چندی پیش اعلام کرد که آهنگ مشترک او با جاستین بیبر تقلبی است و توسط هوش مصنوعی FlowGPT ساخته شده است. این اتفاق باعث شد نگرانیها از بابت اثر مخرب هوش مصنوعی در حوزۀ موسیقی افزایش یابد.
هوش مصنوعی منفی در حوزۀ موسیقی
این فناوریها انواع نگرانیها را ایجاد میکنند. اگر یک هوش مصنوعی بتواند فوراً یک "آهنگ چارلی پوث" بسازد، این برای خود چارلی پوث یا همۀ نوازندگان مشتاق دیگری که میترسند جایگزین شوند، چه معنایی دارد؟ آیا شرکتهای هوش مصنوعی باید اجازه داشته باشند که مدلهای زبان بزرگ خود را بدون اجازۀ سازندگان خود روی آهنگها آموزش دهند؟ هوش مصنوعی در حال حاضر برای احضار صدای مردگان مورد استفاده قرار میگیرد: برای مثال، یک فیلم بیوگرافی جدید ادیت پیاف، شامل نسخهای از صدای او که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، اگر بتوان هر صدایی را در طول تاریخ دوباره زنده کرد، درک ما از حافظه و میراث چگونه تغییر خواهد کرد؟ ماه گذشته، «ادوارد نیوتن رکس»، معاون صدا در شرکت هوش مصنوعی Stability AI، از این شرکت استعفا داد و گفت که میترسد در بیکار کردن نوازندگان نقش داشته باشد. او در نامهای عمومی نوشت: «شرکتهایی که میلیاردها دلار ارزش دارند، بدون اجازه، مدلهای هوش مصنوعی مولد را روی آثار سازندگان آموزش میدهند، که سپس برای ایجاد محتوای جدیدی که در بسیاری از موارد میتواند با آثار اصلی رقابت کند، استفاده میشود.»
سایر ابزارهای هوش مصنوعی کل ضبطها را بر اساس پیامهای متنی ایجاد میکنند. یک ابزار جدید یوتیوب که توسط مدل زبان بزرگ Google DeepMind طراحی شده است، به کاربران اجازه میدهد چیزی مانند «تصنیفی دربارۀ نحوۀ جذب مخالفها، آکوستیک خوشبینانه» تایپ کنند، و قطعه آهنگ آن توسط یک Charlie Puth-soundalike فوراً تولید میشود. در نهایت میتوان از Amper Music، AIVA، Soundful، Soundraw، Boomy، بهعنوان تعدادی از ابزارهای هوش مصنوعی در حوزۀ موسیقی نام برد. در ایران نیز نشانههای کوچکی از بروز و ظهور هوش مصنوعی در موسیقی میبینیم، اما آنچه در جریان روز جهانی موسیقی در پیوند با هوش مصنوعی جاری است، با آنچه در ایران در حال آزمون و خطاست، بسیار متفاوت است.
کارشناسان چه میگویند؟
رامین صدیقی، مؤسس نشر موسیقی هرمس، دربارۀ تأثیر فناوری بر کار موسیقی به «تجارتنیوز» گفت: «فناوری در هر کار خلاقانهای حضور و تأثیر داشته است. ما از 200 سال پیش شاهد تأثیر فناوری در موسیقی هستیم. فناوری همیشه در حوزۀ موسیقی مؤثر است. در نتیجه، فناوری و علم با موسیقی پیوند دارند. ساخت ساز بهطور کلی یک فناوری است. سیم ساز زمانی با مو اسب درست میشد اما الان چقدر متحول شده و صداهای جدید شکل گرفته است. الان ورود هوش مصنوعی در موسیقی بد نیست، مسئله اینجاست که چطور از آن استفاده میشود. فقدان هوش مصنوعی در موسیقی نیز باعث بدتر یا بهتر شدن نمیشود. هوش مصنوعی کمکدست موسیقی است، اما فقدان آن باعث کنار رفتن موسیقی نمیشود.»
وی دربارۀ نقاط مؤثر فناوری در موسیقی بیان کرد: «فناوری در حوزۀ ضبط موسیقی خیلی مؤثر است. فقط هم در استودیو مطرح نیست. امکاناتی که برای ضبط استفاده میشود، بخشی از وسایل سختافزاری است. در بخش نرمافزاری هم تصور کنید که توانایی شما در تدوین موسیقی چقدر افزایش پیدا کرده است. در گذشته آنچه ضبط میکردید، روی نوار ضبط میشد، اما الآن با نرمافزار ضبط میکنید و بهراحتی تغییرات مدنظر را ایجاد میکنید. ابزارهای نرمافزاری سرعترسان کار موسیقی هستند.»
صدیقی در رابطه با آیندۀ هوش مصنوعی در حوزۀ موسیقی گفت: «الآن خیلی زود است دربارۀ آیندۀ هوش مصنوعی در موسیقی صحبت کرد. این ابزاراها به کیفیت تولید کمک میکنند، اما اگر ابزار بهتنهایی قرار باشد موسیقی بسازد اصلاً آیندۀ قابل لمسی برایش مشخص نیست. شما الآن با هوش مصنوعی میتوانید سفارش ترانه هم بدهید، اما اصلاً ذوق انسانی در آن وجود ندارد. هوش مصنوعی موسیقی سفارشی هم میسازد و قطعاً هم افزایش پیدا میکند، اما یک سری انگیزهها و خلاقیتها گم میشود. جایی که شما ابزار را به جای خلاقیت میگذارید، نتیجۀ خوبی نمیدهد.
اولین جامعه خبری فناوری و نوآوری ایران
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به هاب بین الملل فناوری و نوآوری ایران است.