menusearch
dotcomnews.ir

برگزاری رویداد «هوش مصنوعی و برنامه سازی رایان» با مشارکت 57 کشور

تقویم
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳
جستجو

برگزاری رویداد «هوش مصنوعی و برنامه سازی رایان» با مشارکت 57 کشور

(1)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 7
برگزاری رویداد «هوش مصنوعی و برنامه سازی رایان» با مشارکت 57 کشور

به گزارش داتکام نیوز به نقل از خبرنگار مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدامین احمدلو، قائم مقام ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی که در نشست خبری «مسابقات بین المللی رایان» در محل معاونت علمی سخن می‌گفت با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی «هوش مصنوعی و برنامه سازی رایان» گفت: این رویداد به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سه مرحله برگزار خواهد شد.

وی، هدف از برگزاری این رویداد را حفظ و ارتقای توانمندی‌های نیروی انسانی متخصص در حوزه برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی دانست و گفت: یکی از مأموریت‌هایی که در سال های اخیر به عهده ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال گذاشته شده، حفظ سرمایه انسانی به ویژه در حوزه فنی مهندسی است. خصوصا با توجه به تغییر رویکردهایی که در انتخاب رشته‌های فنی مهندسی رخ داده و سهم انتخاب رشته‌های فنی مهندسی کاهش یافته است، این رویداد، ارتقای توانمندی و تثبیت دانشجویان و دانش آموختگان متخصص را دنبال می‌کند.

احمدلو با اشاره به این‌که به منظور افزایش توانمندی دانشجویان و علاقمندان ایرانی و آمادگی برای مسابقات تاکنون چندین دوره آموزشی در حوزه هوش مصنوعی و برنامه سازی برگزار شده است، عنوان کرد: دومین دوره‌ آموزشی مسابقات برنامه‌سازی از روز یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ آغاز شده است. رویداد بین المللی رایان در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی و برنامه سازی برای اولین بار است که در کشور با این ابعاد برگزار می‌شود.

قائم مقام ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با بیان این‌که رویداد رایان قرار است با رویکرد مسأله محور، پاسخ دهنده نیازهای حوزه برنامه نویسی و هوش مصنوعی باشد افزود: در معاونت علمی، طراحی و برنامه‌ریزی ویژه ای صورت گرفت تا یک رویداد در ابعاد ملی و بین‌المللی با قابلیت اثرگذاری و حل مسأله، ضمن ارتقای نیروی انسانی برگزار شود. دانشگاه صنعتی شریف با توجه به پیشینه و توانمندی‌های استادان و دانشگاهیان، به عنوان برگزار کننده انتخاب شد.

احمدلو ادامه داد: در این رویداد، ایجاد انگیزه و نشاط در سطح ملی، تلاش برای ایجاد مرجعیت علمی در منطقه به ویژه در حوزه هوش مصنوعی و تلاش برای ارتباط با سایر فعالان و دانشگاهیان این عرصه مد نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به طراحی و برگزاری 11 مسابقه استانی در سطح ملی رویداد رایان گفت: هدف از برگزاری این مسابقات، جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در این حوزه است به طوری که به تقویت توانمندی‌ها و انگیزه افراد برای نقش آفرینی اثرگذار در این حوزه ها کمک کند. پیش از این 4 و 5 مرداد ماه، مسابقات ملی به میزبانی دانشگاه بوعلی سینای همدان و 11 و 12 مرداد ماه هم به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

احمدلو با بیان این‌که مسابقه رایان 10 و 11 آبان ماه مسابقات دانشجویی در دانشگاه یزد برگزار خواهد شد، ادامه داد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مسابقات، جوایز و تاریخ برگزاری به وب سایت rayancup.ir مراجعه کنند.

مشارکت چهار هزار و 500 نفر از 57 کشور جهان

دکتر محمدحسین رهبان، رئیس گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر شریف عنوان کرد: مسابقات بین المللی هوش مصنوعی رایان در 3 مرحله برگزار می‌شود. ابتدا مرحله مقدماتی برگزار می‌شود و سپس مرحله انتخابی و در نهایت مرحله نهایی به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت کنندگان خارجی این رویداد گفت: در حال حاضر از مسابقات بین المللی هوش مصنوعی رایان مرحله مقدماتی آن در حال برگزاری هست، تا کنون بیش از 4500 نفر از 57 کشور در این مسابقات ثبت نام کرده اند، برخی از این کشورها علاوه بر ایران شامل چین، هند، آمریکا، کانادا، روسیه، ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد، استرالیا، اتریش، فنلاند، هلند، نیوزیلند، اندونزی، پرتغال، اسپانیا، پاکستان، پاراگوئه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، بحرین، عراق، اردن، لبنان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، کره شمالی، تایوان، مالزی، سریلانکا، سودان، مصر، نپال، نیجریه، ترکیه و ... هستند.

رهبان با بیان این‌که جوایز مسابقه هوش مصنوعی 35 هزار دلار است، افزود: موضوع اصلی مسابقه بین المللی هوش مصنوعی رایان، «اعتمادپذیری در یادگیری ژرف» است، مرحله‌ نهایی این مسابقه با حضور حدود ۱۰۰ نفر برگزیده‌ مرحله‌ انتخابی به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: افراد اول تا سوم مسابقه‌ نهایی هوش مصنوعی رایان به ترتیب ضمن دریافت مدال طلا، نقره و برنز از جوایزی نقدی شامل ۲۰، ۱۰ و 5 هزار دلار برخوردار خواهند شد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایتai.rayan.global مراجعه کنند.

رئیس گروه هوش مصنوعی مسابقه رایان درباره این مسابقه گفت: یکی از اهداف اصلی، ایجاد انگیزه و ارتقای توانمندی ها در این سطح بود. این رویداد فرصت تیم سازی و شبکه سازی را فراهم خواهد کرد و در پایان نیز فرصت تولید و ارسال مقاله ایجاد خواهد شد. این تیم‌ها مقاله مشترک را برای ثبت و انتشار در یک کنفرانس یا ژورنال معتبر بین‌المللی پیدا خواهند کرد. وی افزود: تلاش کردیم روی تعداد و کیفیت شرکت کنندگان همچنین کشورهای خارجی، بیشینه ای داشته باشیم و در همین راستا، یک کار چندماهه تبلیغات و برند سازی صورت گرفت و بیش از 4500 نفر از 57 کشور شرکت کردند.

وی با بیان این‌که رقابت ها از 26 مهرماه آغاز شده و این تیم‌ها 11 روز با یکدیگر رقابت می‌کنند، ادامه داد: در نهایت بین 10 تا 15 تیم برتر در بخش حضوری در بهمن ماه به رقابت می‌پردازند و 4 داور بین المللی نیز در رقابت‌ها حضور خواهند داشت. راه حل‌هایی را که تیم‌های برتر ارسال می‌کنند، جمعی بندی می‌کنیم و در قالب یک مقاله با کیفیت به یکی از کنفرانس ها و ژورنال های معتبر بین المللی ارسال شود تا به این شکل دستاورد این مسابقه به ثمر بنشیند.

رهبان با اشاره به برگزاری سه دوره مسابقه که دو دوره اول آن آنلاین و دوره سوم حضوری خواهد بود، افزود: بیش ترین شرکت کننده از ایران است و در رتبه های بعدی به ترتیب، کشورهای دیگر پاکستان، هند، ترکیه، ایتالیا، مصر، چین و ... قرار دارند.

جایزه 40هزار دلاری مسابقه برنامه سازی رایان

حمید ضرابی زاده، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف گفت: دوره آموزشی کسب مهارت های برنامه نویسی و آمادگی برای مسابقات بین المللی دوره اول در بهار 1403 برگزار شد و دوره دوم آموزشی برنامه نویسی مقدماتی مسابقات بین المللی رایان در ۱۲ جلسه از ۲۹ مهرماه تا ۱۵ آبان ماه و دوره پیشرفته نیز در ۱۲ جلسه از ۲۰ آبان تا ۶ آذر در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در صورت موفقیت گواهی رسمی دو زبانه از سوی دانشگاه صنعتی شریف دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به برگزاری بخش ملی مسابقه برنامه نویسی، در ۳۰ آبان‌ ماه به صورت اینترنتی و مسابقه منطقه‌ای در ۳۰ آذرماه به صورت حضوری در دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: مسابقات بین‌المللی انفرادی رایان در سه مرحله مقدماتی، انتخابی و جهانی با حضور شرکت‌کنندگان منتخب از سراسر دنیا، امسال در تهران برگزار خواهد شد. ثبت نام مسابقه مقدماتی بین المللی برنامه سازی رایان با جوایز 40 هزار دلاری آغاز شده است و علاقمندان برای ثبت نام می­توانند به سایت rayan.global مراجعه کنند.

ضرابی زاده افزود: پیش بینی می‌شود این مسابقه با حضور بیش از 10هزار نفر از بیش از 60 کشور جهان برگزار شود. برای مسابقه نهایی بین المللی برنامه سازی رایان که به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود محدودیت حضور حداکثر 3 نفر از هر کشور در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در ادامه این نشست اظهارکرد: با هدف آماده‌سازی هر چه بیش‌تر دانشجویان برای حضور موثر در مسابقات بین‌المللی برنامه‌سازی، مسابقات دانشگاهی تحت عنوان «جام رایان» در دانشگاه‌های منتخب کشور در بازه زمانی تابستان و پاییز ۱۴۰۳ در دانشگاه‌های منتخب درحال برگزاری است. به تیم‌های برتر هر یک از مسابقات دانشگاهی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، جوایزی اهدا خواهد شد. به گفته وی، به تیم اول مسابقه دانشگاهی ۱۵ میلیون تومان، تیم دوم مسابقه ۱۰ میلیون تومان، تیم سوم مسابقه ۷ میلیون تومان و تیم های چهارم تا ششم ۴ میلیون تومان و هفتم تا نهم نیز ۲ میلیون تومان جایزه تعلق خواهد گرفت.

ضرابی زاده گفت: البته جوایز اول تا سوم به حداکثر یک تیم از هر دانشگاه تعلق خواهد گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: با هدف فراهم کردن امکان حضور شرکت‌کنندگان از مناطق مختلف کشور در مسابقه‌ی بین‌المللی برنامه‌سازی رایان، به هر یک از مسابقات دانشگاهی یک سهمیه حضور در مسابقه‌ نهایی بین‌المللی رایان اختصاص پیدا کرده است.

مسابقه در سطح ملی در 30 آبان با حضور دانشجویان از سراسر ایران برگزار می‌شود. پیش از این مسابقه ملی انتخابی در 12 اردیبهشت ماه با حضور 1700 نفر از دانشجویان از دانشگاه‌های سراسر کشور و تیم هایی از هند، بنگلادش و ... برگزار شد. منتخبین این مسابقه در دانشگاه شریف به صورت حضوری به رقابت می‌پردازند و تیم منتخب به عنوان نماینده منطقه غرب آسیا در مسابقات جهانی شرکت خواهند کرد.

حمایت معاونت علمی از رویداد و ارتقای علمی دانشجویان

در ادامه این نشست، محمدعلی آبام، معاون آموزشی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: دانشکده کامپیوتر شریف مسابقاتی را به صورت جسته و گریخته برگزار کرده است و اقبال زیادی بر این مسابقات به وجود آمده اما مشکلات و موانعی وجود داشت که حمایت های معاونت علمی باعث شد این مسابقه با شور و کیفیت خوبی برگزار شود.

آبام ادامه داد: در این مدت، شش دوره آموزشی در رابطه با هوش مصنوعی (مقدمه ای بر یادگیری ماشین ژرف) و (اعتماد پذیری در یادگیری ژرف) و برنامه سازی مقدماتی (با موضوعات پردازش داده ها، الگوریتم های پایه گراف، شبیه سازی و ...) و برنامه سازی پیشرفته با موضوعات (الگوریتم های هندسی، برنامه سازی پویا، کتابخانه STL و ...) برگزار شد. تلاش این است که آموزش عمومی را در کشور توسعه دهیم و بدون حمایت های معاونت علمی این مهم محقق نمی‌شد.

وی افزود: تلاش کردیم در این مسابقه افراد مستعد و توانمند را شناسایی کنیم و همین که افراد در این مسابقه شرکت می‌کنند، تلاش دارند مهارت های خود را ارتقا دهند و مطمئنا افرادی که در این مسابقه شرکت می‌کنند زمینه را برای حضور یافتن در بازار کار و فعالیت حرفه ای فراهم می‌کنند.