به گزارش داتکام نیوز به نقل از خبرگزاری آنا، با انقلاب دیجیتال پدیدهای با اقتصاد دیجیتال مسیر حرکت اقتصادهای بزرگ و متوسط را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که توسعه اقتصاد دیجیتال موج چهارم انقلاب صنعتی را برپا داشت و تحولات اقتصادی در عصر جدید فضا را برای صاحبان ایده و خلاق فرهم کرده است.
اقتصاد دیجیتال به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال اعم از اینترنت، دستگاههای هوشمند و فناوری نوین برای تسریع و تصریح در توسعه اقتصادی و نوعی بازار یابی محسوب میشود که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، اقتصاد دیجیتال را زیر مجموعه اقتصاد دانش بنیان میدانند که در این بخش علاوه بر تولید توزیع، دانش نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اقتصاد دیجیتال را از لحاظ لایههای درونی میتوان به سه بخش تقسیم کرد؛
لایه اصلی و مرکزی: هر بخشی از اقتصاد نیازمند زیرساخت است و مبحث دیجیتال از این موضوع بی بهره نیست و این قسمت مربوط به فناوری، اطلاعات و ارتباطات، تکنولوژی ارتباطات و.. است.
متولد شدن همراه با ظهور دیجیتال: هنگامی که دیجیتال در بین مردم توانست راه پیدا کند شرکتهای نیز تاسیس شدند که توانسته اند تا به امروز رشد و پیشرفت کنند و همچنین در بین مردم جایگاه ویژهای کسب کنند از جمله ابر شرکتهای اقتصاد دیجیتال در عرصه بین المللی.
لایه سنتیهای صنعت: این گروه شرکتهایی هستند که قبل از عصر دیجیتال نیز وجود داشتند و میخواهند به عنوان مهاجران دیجیتال از قابلیتهای تحول دیجیتال در راستای ارتقا بهرهوری و نوآوری بهره گیرند.
شرکتهای که تا قبل از ظهور دیجیتال عملکرد سنتیای داشتند پس ازآن و پروسه دیجیتالی شدن را طی کردند شرایط خود را با فضای دیجیتال هماهنگ کردند.
اقتصاد دیجیتال و ویژگیهای آن
چند مورد از ویژگیهای اقتصاد دیجیتال و کاربری آن در اقتصاد به شرح زیر است؛
۱. اقتصاد دیجیتال و تجارت در سطح بین الملل
در اقتصاد دیجیتال میتوان تعاملی گسترده با جهان برقرار کرد، به طوری که از فروش سنتی محصولات به بازارهای بزرگ جهانی دست یافت و این اقدام باعث پیشرفت در انواع صنفها و اقتصاد یک کشور شود.
۲. تسریع فناوری
سرعت بالای فناوری موجب رشد و پیشرفت اقتصادی میشود و در نتیجه باعث افزایش اشتغال زایی، تغییر شیوه خرید فروش از سنتی به مدرن که در مدت زمان کوتاه میتوان به درآمد رسید.
۳. نواوری در بخش دیجیتال
برای اینکه کسب کاری در فضای مجازی پیشرفت و توسعه پیدا کند احتیاج به نواوری و ایده پردازی و هچنین تحقیق در بخش خود دارد و برای پیشگام ماندن در حوزه خود باید در هر زمانی نواوری جدیدی ارائه دهد.
۴. عمر محصولات و خدمات
سرعت بالای که اقتصاددیجیتال در اختیار دارد باعث میشود عمر محصولات و خدمات زیاد نباشد و شتابان موارد دیگر جایگزین آنها شود.
اقتصاد دیجیتال با توجه به گسترش چشمگیری که در دهه گذشته پیدا کرده است به طبع، مزیتهای فراوانی میتواند داشته باشد.
اشتغال زایی: با توجه به صنعت دیجیتال و تکنولوژی به وجود آمده افراد میتوانند با استفاده از این صنعت و با توجه به محیط آن مشاغل جدید ایجاد و نرخ بیکاری را کاهش دهند.
کاهش هزینه: با استفاده از دیجیتال و تکنولوژی در بخش اقتصاد میتوان هزینههای به وجود امده را کاهش داد و در زمان صرفه جویی کرد.
جهانی بودن: با پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت، افراد از سراسر دنیا میتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این موضوع باعث رشد تجارت شده است، که در حال حاضر برای تقاضا و عرضه محصولات و یا خدمات مرز بندی و موقعیت جغرافییای حائض اهمیت نیست و به راحتی میتوان با استفاده از اینترنت و تکنولوژی به وجود امده خرید فروش انجام شود.
دسترسی همیشگی: امروزه با دسترسی به پلتفرمهای دیجیتالی دیگر احتیاج به حضور فیزیکی برای خرید، فروش و یا خدمات ندارید، اما میتوانید در هر ساعت از شبانه، روز با مراجعه به یکی از پلتفرمها نیازهای خود را اعم از بهداشت الکترونیک، پرداخت الکترونیک و ثبت نام انلاین و... را برطرف کنید و در زمان خود صرفه جویی میکنید.
پیشرفت دیجیتال و تکنولوژی مزیتهای فراوانی به همراه داشت است و در کنار هر مزیت، معایبی نیز وجود دارد.
تفاوت شرکتهای مدرن و سنتی: با توجه به اینکه اکثر شرکتهای سنتی تلاش کردند از فناوری جدید استفاده و قدم برای پیشرفت بردارند در مقابل بخش دیگری از شرکتهای سنتی نتوانستند با فناوری دیجیتال همراه شوند.
جایگزینی مشاغل: با وجود پلتفرمها و انلاین شدن خدمات و همچنین خرید و فروش، مشاغلی که به صورت حضوری فعالیت میکردند و دانش کافی در این زمینه نداشتند نتوانستند از این نوع اقتصاد بهرهمند شوند و در نتیجه منجر به کمرنگ شدن و بیکاری در بخش کسب کار حضوری شد.
اولین جامعه خبری فناوری و نوآوری ایران
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به هاب بین الملل فناوری و نوآوری ایران است.