menusearch
dotcomnews.ir

محکومیت اپل به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو مالیات معوقه به ایرلند

تقویم
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳
جستجو

محکومیت اپل به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو مالیات معوقه به ایرلند

(1)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 9
 محکومیت اپل به پرداخت ۱۳ میلیارد یورو مالیات معوقه به ایرلند

به گزارش داتکام نیوز، پس از هشت سال کشمکش حقوقي، ديوان دادگستري اتحاديه اروپا (CJEU) تصميم اوليه کميسيون اروپا در سال 2016 را تأييد کرد. اپل از سوي کميسيون اروپا متهم به برخورداري غيرقانوني از نرخ مالياتي ترجيحي در ايرلند شده بود که طبق يافته‌هاي کميسيون، نرخ مؤثر مالياتي اپل بر سودهاي اروپايي‌اش در سال 2003 تنها 1 درصد و در سال 2014 به طرز باورنکردني 0.005 درصد بوده است.

بر این اساس در یک حکم تاریخی، ديوان دادگستري اتحادیه اروپا در تاريخ 10 سپتامبر 2024 با رد کردن حکم دادگاه پايين‌تر، تصميم کميسيون اروپا در سال 2016 مبني بر غيرقانوني بودن توافقات مالياتي بين ايرلند و شرکت اپل را تأييد کرد و علیه این شرکت حکم داد و این غول فناوری آمریکایی را به بازگرداندن ۱۳ میلیارد یورو (معادل 14.4 ميليارد دلار) مالیات عقب افتاده برای فعاليت هاي مالياتي بين سال هاي 1991 تا 2014 به ایرلند محکوم کرد.

گفتنی است اين پرونده که از سال 2016 در جريان بوده يکي از طولاني‌ترين و پرهزينه‌ترين دعاوي مالياتي در تاريخ اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود و نتيجه آن مي‌تواند الگويي براي برخورد با ساير شرکت‌هاي فناوری بزرگ در اروپا باشد. همچنین این حکم بزرگ‌ترین جريمه مالياتي در تاريخ اتحاديه اروپا محسوب می‌شود و می‌تواند تأثيرات گسترده‌اي بر روابط بين شرکت‌هاي فناوری بزرگ و دولت‌هاي اروپايي داشته باشد.