menusearch
dotcomnews.ir

کتاب «تَن‌ها» نوشتۀ لیلا جلینی توسط نشر مهراندیش منتشر و راهی بازار کتاب شد.

تقویم
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳
جستجو
هدر سایت

کتاب «تَن‌ها» نوشتۀ لیلا جلینی توسط نشر مهراندیش منتشر و راهی بازار کتاب شد.

(0)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 21
کتاب «تَن‌ها» نوشتۀ لیلا جلینی توسط نشر مهراندیش منتشر و راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تَن‌ها نوشتۀ لیلا جلینی به‌تازگی توسط نشر مهراندیش منتشر و روانۀ بازار نشر شده است. این کتاب روایت تنهایی آدم‌هاست که تنهایی‌شان انتخاب خودشان نبوده است.

در این کتاب شخصیت محوری داستان یک زن است که با آشفتگی ذهنی مواجهه است که نویسنده در آن به دنبال انتقال همین آشفتگی‌های برآمده از تنهایی است به‌خصوص وقتی که لیلی به‌عنوان راوی اول‌شخص وارد داستان می‌شود و قسمت‌هایی از تک‌گویی لیلی بُلد می‌شوند، قسمت‌هایی ایتالیک و قسمت‌هایی با فونت ساده روایت می‌شوند.

دیگر راویِ این داستان دانای کل، بارها موقعیت خود را عوض می‌کند و با هربار جا عوض کردن، زبان تازه‌ای می‌پذیرد و حرف‌هایی می‌زند که از دهان دیگری بیرون نمی‌آید؛ زمانی که از رهی می‌گوید (که تازه از آمریکا برگشته تا شاید بتواند ارث خانوادگی‌اش را از چنگ مادربزرگ یک‌دنده‌اش بیرون بیاورد) با زمانی که از لیلی می‌گوید (که پرستار جوانی‌ست که از آشفتگی ذهن و نبوغی به‌هدررفته رنج می‌کشد؛ رنجی ظاهراً لذت‌بخش) متفاوت است؛ البته خودِ راوی برای خودش هم زبانی جداگانه و مستقل دارد.

شخصیت‌های این رمان، تنهایانِ تن‌ها، جداجدا، آرام‌آرام، بنا بر جبر سرنوشت به هم می‌رسند و روابط‌شان را می‌سازند، شخصیت‌هایی که پل ارتباطی داستان‌هایشان لیلی است.

 

این رمان روایت تنهایی آدم‌هاست، تن‌هایی که آن‌قدر تنهایی را نابلدند که حتی اگر بخواهند زخم‌های تنهاییِ دیگری را التیام بخشند، از سرِ نابلدی نمک بر زخم می‌پاشند.

اینجا آدم‌ها دگری را تنهاتر می‌کنند، همین!

تمام شخصیت‌های این روایت از هر جنسیت و قومیت و نسل و طبقه‌ای که باشند، تنهایند. دنیای مدرن برای تمام آن‌ها یک سرنوشت قطعی حکم کرده است؛ تنهایی. شخصیت‌هایی که از سرنوشت خود آگاه‌اند و آگاهانه هم به مبارزه با آن برمی‌خیزند، اتفاقاً تنهاترند. و آن‌ها که ناآگاه‌اند، اتفاقاً خوش‌حال‌ترند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«چرا هی همیشه همۀ معشوقه‌های کوفتیِ دنیا تهِ‌تهش تنها می‌شوند؟ … هیچ معلوم نیست عشق چرا هی همیشه ما زَن‌ها رو تنهاتر می‌کنه… شایدم عشقِ کوفتی عدل سراغ زنای تنها می‌ره که تهِ‌تهش هم هیچ مجنونی گردن نمی‌گیره تنهایی ما رو! وا بمونی عشق»

لیلا جُلینی متولد 1357، تهران، فارغ‌التحصیل رشتۀ تئاتر، گرایش ادبیات نمایشی است. نویسنده‌ای با دغدغه‌های زنانه که از زنان می‌نویسد و سختی‌های زن بودن در روزگاری که به لحاظ پیشرفت علم و باروری اندیشه، قرار بود آدم بودن زیباتر باشد و زن بودن زیباتر، اما چنین نشد.

در کارنامۀ جُلینی، به‌جز این کتاب، آثار دیگری نیز دیده می‌شود که عموماً برنده یا نامزد جوایز گوناگون شده‌اند: رمانِ صفر مرزی (امیرکبیر)؛ نمایشنامۀ منیرو (امیرکبیر)؛ نگاهی دیگر (امیرکبیر)؛ مجموعه شعرِ خیالِ کال؛ مجموعه داستانِ زنی که اتفاقاً منم …؛ مجموعه داستان گروهیِ هشت نویسنده در جست‌وجوی شخصیت و نیمه‌نامه‌ها.