menusearch
dotcomnews.ir

پیوند زدن تجارت به فناوری، مایه رشد و بلوغ ایده‌ها، نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین خواهد شد

تقویم
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
جستجو
هدر سایت

پیوند زدن تجارت به فناوری، مایه رشد و بلوغ ایده‌ها، نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین خواهد شد

(0)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 13
پیوند زدن تجارت به فناوری، مایه رشد و بلوغ ایده‌ها، نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین خواهد شد

در این همایش، دکتر سجاد احدزاده، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ابتدا از برگزارکنندگان اولین همایش تجارت فناوری در کشور به ویژه شبکه فن‌بازار ملی ایران تشکر نموده و افزودند: بی‌شک برگزاری چنین رویدادهایی، نقش موثری در توسعه تجارت فناوری و ایجاد فرصت برای تبادل نظر و یافتن راهکارهای نوآورانه برای معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌ها و محصولات فناورانه کشور در عرصه‌های داخلی و بین‌الملل خواهد داشت.

 

 

آقای دکتر احدزاده با اشاره به بعضی ماموریتهای مهم مرکز، خاطر نشان کردند: این مرکز به عنوان تنها مرجع اعزام رایزنان همکاری فناوری به سایر ‌کشورها، با هدف توسعه دیپلماسی فناوری و نوآوری است. این رایزنان، نمایندگان رسمی مستقر در سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران هستند که باتوجه به آشنایی با زیست‌بوم علم، فناوری و نوآوری ایران تلاش می‌کنند تا زمینه همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی را با همتایان خارجی فراهم کنند.

وی افزود: مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری بصورت هدفمند و فعال از ظرفیت‌های موجود در سازمانهای همکاری بین‌المللی در حوزه علم و فناوری نیز بهره‌برداری می‌نماید. برخی از نمونه‌های این دست از فعالیتها عبارتند از: فعالیت در سازمان همکاری شانگهای به ویژه در حوزه فناوری و نوآوری، فعالیت در حوزه فناوری و نوآوری در گروه بریکس و ایفای نقش به عنوان پایگاه منطقه‌ای شبکه فناوری اقلیم سازمان ملل متحد (CTCN) و مشارکت در ایجاد و عضویت در اتحادیه سازمان‌های علمی بین‌المللی یک کمربند یک راه (ANSO).

 

 

 

رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت تصویرسازی وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشور در حوزه بین‌الملل و معرفی مهمترین دستاوردهای موجود در حوزه‌های اولویت‌دار فناورانه کشور گفتند: با توجه به فقدان محسوس مجموعه‌ای مدون به زبان انگلیسی که قابل ارائه در عرصه‌های بین‌المللی باشد، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری‏ تهیه مجموعه‌ای با این رویکرد را با تدوین کتابچه علم و فناوری ایران از سال 90 در دستور کار خود قرار داده است. در حال حاضر ویرایش نهم این مجموعه برای سال جاری میلادی با مساعدت و حمایت همکاران محترم معاونت علمی و فناوری و به‌ویژه همکاران مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری آن معاونت تهیه و تدوین گردیده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در همایش تجارت فناوری طی سخنانی گفت: کارگزاران فناوری، مهمترین رکن اقتصاد دانش بنیان هستند. وی همچنین از راه اندازی سامانه جامع شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در این سامانه، اطلاعات همه شرکت‌های دانش بنیان با جزئیات کامل منتشر شده است.

در ادامه این برنامه، با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و رئیس دانشگاه شهید بهشتی، از برترین فن‌بازار منطقه‌ای، کارگزار برتر، رییس شورای فن‌بازار منطقه‌ای برتر و بهترین سازمان همکار با شبکه فن‌بازار ملی ایران تقدیر شد.

 

 

 

رئیس پارک فناوری پردیس و دبیر شورای شبکه فن‌بازار ملی ایران نیز با اشاره به نقش شبکه فن‌بازار ملی ایران در تجارت فناوری گفت: در شش ماه اول ۱۴۰۲ بیش از ۶۲۴ میلیارد تومان هم‌رسانی فناوری توسط این شبکه صورت گرفته است. در برنامه توسعه بازار مبتنی بر برنامه‌های رویدادی، جوایز بروکری در نظر گرفته می‌شود که تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این حوزه به نتیجه رسیده است که حاصل توافقات و به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری در سه سال گذشته است.

همچنین در بعد از ظهر پنل هایی با موضوعات مختلف در تالارهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید. در دو پنلی که با محوریت مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت برگزار گردید، ابتدا نشست "نقش رایزنان همکاری فناوری در تجارت فناوری" با حضور جمع زیادی از علاقمندان برگزار گردید. در این نشست به موضوعات مهمی مانند:

نقش دیپلماسی فناوری، نوآوری و نوآفرینی در توسعه تجارت فناوری در حوزه بین‌الملل؛

  • ابزارها و الزامات رایزنان فناوری در توسعه تجارت فناوری در حوزه بین‌الملل؛
  • مشاهدات و تجربیات میدانی از الگوهای نوآورانه و موفق سایر کشورها؛
  • درس آموخته‌ها و تجربیات رایزنی مرتبط با کشور محل ماموریت

پرداخته شد.

 

در نشست بعدی نیز که از ساعت 15:30 تا 17:30 در تالار استاد شهریار برگزار گردید، "تجارت فناوری با رویکرد تقاضامحوری" توسط نمایندگان مختلف دستگاههای مرتبط با موضوع تقاضامحوری به بحث و بررسی گذاشته شد و به سوالات شرکت کنندگان در پنل پاسخ داده شد.