menusearch
dotcomnews.ir

صلاحیت دادگاه‌ها در رسیدگی به قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان

تقویم
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
جستجو
هدر سایت

صلاحیت دادگاه‌ها در رسیدگی به قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان

(0)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 4
صلاحیت دادگاه‌ها در رسیدگی به قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان

سرویس خبری داتکام نیوز گزارش می‌دهد؛ حقوق معنوی شامل کپی رایت، علائم تجاری، اسرار تجاری و حق اختراع‌ها از اقسام مالکیت فکری محسوب می‌شوند که اهمیت زیادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دارند. اکثر این شرکت‌ها در تهران واقع شده‌اند، اما طرف قرارداد ممکن است در دیگر نقاط ایران یا حتی خارج از کشور باشد که این موضوع ممکن است باعث دشواری در انجام رسیدگی‌های قضایی شود.

راه‌حل ساده برای این امر، درج شرط داوری در قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان است. اگرچه در موادی که این شرط در قرارداد موجود نباشد و موضوع قرارداد حقوق معنوی و اموال فکری باشد، دادگاه محل انعقاد قرارداد و همچنین دادگاه محل اقامت خوانده قابلیت رسیدگی به دعاوی را دارند. با توجه به اینکه حقوق معنوی به عنوان اموال منقول به شمار می‌آیند و منشا دعوا قرارداد است، از جواز ماده‌ی ۱۳ قانون آیین دادرسی مدنی می‌توان برای این امر استفاده نمود.

با توجه به پیچیدگی و حساسیت موضوعات حقوقی و مالکیت فکری شرکت‌های دانش‌بنیان، به شدت توصیه می‌شود که در هر مرحله از انعقاد قرارداد تا حل و فصل دعاوی، از خدمات یک وکیل متخصص یا مشاور حقوقی معتبر استفاده نمایید. این مشورت به مراجعه کننده کمک می‌کند تا بهترین استراتژی را در پیگیری حقوقی این امور انتخاب کند و حقوق اشخاص به بهترین شکل ممکن حفظ شود.http://emza.info