menusearch
dotcomnews.ir

دو نهاد اصلی برای حل و فصل دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان

تقویم
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳
جستجو
هدر سایت

دو نهاد اصلی برای حل و فصل دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان

(0)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 6
دو نهاد اصلی برای حل و فصل دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان

سرویس خبری داتکام نیوز گزارش می‌دهد؛ در ایران، دعاوی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان به دو مرجع اصلی ارجاع داده می‌شود: شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان در دادگاه‌های عمومی و انقلاب، و شورای حل اختلاف تخصصی.

شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش‌بنیان در دادگاه‌های عمومی و انقلاب بر اساس ماده ۹ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و با هدف رسیدگی تخصصی به دعاوی این شرکت‌ها، در سال ۱۳۹۹ تأسیس شدند. این شعب با نگاهی علمی و فناورانه به دعاوی مختلف از جمله قراردادها، مالکیت فکری و اختراعات، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، امور مالیاتی و گمرکی، و روابط کار رسیدگی می‌کنند. هدف از تشکیل این شعب، حمایت قانونی و حقوقی از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر فعالیت‌های علمی و تجاری‌شان است.

شورای حل اختلاف تخصصی در سال ۱۳۹۲ به منظور حل و فصل اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان از طریق سازش و داوری تشکیل شد. این شورا با هدف جلوگیری از اطاله دادرسی و کاهش مراجعات متعدد به مراجع قضایی، به دعاوی مشابهی از جمله قراردادها، مالکیت فکری و اختراعات، سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، امور مالیاتی و گمرکی، و روابط کار رسیدگی می‌کند.

این دو مرجع با بهره‌گیری از تخصص و دانش حقوقی، نقش مهمی در حمایت از حقوق شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان ایفا می‌کنند و به تحقق عدالت و رفع موانع حقوقی در مسیر توسعه علمی و فناوری کشور کمک می‌نمایند.http://emza.info