menusearch
dotcomnews.ir

آیین رونمایی از مجموعه داستان‌های شاهنامه با عنوان «یک پاورقی» در سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

تقویم
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
جستجو
هدر سایت

آیین رونمایی از مجموعه داستان‌های شاهنامه با عنوان «یک پاورقی» در سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

(0)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 15
آیین رونمایی از مجموعه داستان‌های شاهنامه با عنوان «یک پاورقی» در سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

عباس محمددینی، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در این برنامه دربارۀ مجموعه کتاب‌های «یک پاورقی» گفت: «من از گروه نگارنده و اعضای دیگر انتشارات که سهمی در تولید این اثر داشته‌اند، تشکر می‌کنم. این مجموعه، اثر جدید و فاخر ادبی است و به نظر من وظیفه‌ای را که بر عهده داشته، با موفقیت به انجام رسانده است. پس از موفقیت این اثر اقتباسی به نگارش محمد دهریزی و امیرحسین زنجانبر، بنا را بر این گذاشته‌ایم که کارهای دیگری را نیز از این نویسندگان با همین روش، در انتشارات کانون تولید کنیم و انتشارات را به سمتی ببریم که آثاری را که دیگر ناشران خطر منتشر کردن آن را نمی‌پذیرند، به انتشار برساند.»

محمدرضا یوسفی، نویسندۀ کودک و نوجوان که آثار بازنویسی متعددی در حوزۀ ادبیات کهن دارد، به توصیف و نقد این مجموعه کتاب‌ها پرداخت و گفت: «این اثر از آن جهت ارزشمند است که ما در حیطۀ بازآفرینی کمتر با امر ساختارشکنی مواجه می‌شویم و این اثر به‌خوبی از عهدۀ این موضوع برآمده است. آثار بازآفرینی از اهمیت بیشتری نسبت به آثار بازنویسی برخوردارند؛ زیرا ما با آثار بازآفرینی نشان می‌دهیم میراث‌دار فردوسی و ادبیات کهن و ادبیات فولکورمان هستیم.»

در ادامه، کودکان خوش‌ذوق کانونی همراهِ مربی خود به روی صحنه آمدند و بخشی از متن کتاب‌های مجموعه «یک پاورقی» را به صورت نقالی اجرا کردند.

امیرحسین زنجانبر، یکی از نویسندگان مجموعه کتاب‌های «یک پاورقی»، ضمن تشکر از حضار، برگزارکنندگان و گروه نقالی این مراسم که تنها یک روز برای طراحی و تمرین این اجرا فرصت داشتند، به تشکر از سایر عوامل و دست‌اندرکاران تولید این کتاب‌ها پرداخت و بیان کرد: «عواملی که در تولید یک اثر نقش دارند به نام‌هایی که روی جلد یا حتی شناسنامۀ کتاب‌ها نوشته می‌شود، محدود نمی‌شوند. در کنار همۀ افرادی که از تولید تا انتشار و توزیع این اثر همراه ما بودند، از داوران اولیۀ انتخاب این اثر نیز تشکر می‌کنم. این مجموعه به علت ساختار متفاوتش در نوع ارائۀ اولیه و همچنین به لحاظ فونت و سایر ویژگی‌ها با دیگر آثار متفاوت بود؛ اما آن سه داوری که نام آن‌ها را نمی‌دانم، بررسی این اثر را به‌خوبی و درستی به انجام رساندند.‌»

محمد دهریزی، نویسندۀ ادبیات کودک و نوجوان که از نویسندگان این مجموعه است، در این مراسم بیان کرد: «در ادبیات اقتباسی با توجه به دنیای بزرگ و شلوغ آن، مشکل «چه گفتن» نداریم؛ مشکل اصلی و حلقۀ گمشدۀ ما در ادبیات اقتباسی کودک «چگونه گفتن» است. تلاش ما هم در تولید این اثر این بود که روی چگونه گفتن محتوا تمرکز کنیم. همچنین جا دارد در اینجا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بابت پذیرفتن خطر انتشار این اثر ساختارشکنانه و جسورانه تشکر کنم. به نظر من شجاعانه‌زیستن و شجاعانه کار کردن اتفاق بزرگی است که کانون آن را به‌خوبی انجام می‌دهد. امیدوارم که هر سال دست‌کم یکی‌دو کار متفاوت به این شکل از کانون ببینیم. من طی سال‌های متفاوت در جلسات خصوصی و عمومی این نکته را به مدیران و مسئولان حوزۀ کودکان و نوجوانان یادآوری کرده‌ام که اگر انیمیشنی در دنیا به شهرت می‌رسد و در موضوعات مختلف دنیا را تسخیر می‌کند، به این دلیل است که آن کار، محصول کار گروهی است. ما هم تمام تلاش‌مان را کردیم تا در تولید اثر مجموعۀ «یک پاورقی»، یک کار گروهی رقم بزنیم و فکر می‌کنم که دست‌کم، ۴۰ درصد توانستیم این امر را اجرایی کنیم. هیچ‌کدام از مراحل تولید این اثر از راه دور اتفاق نیفتاده است و ما برای تک‌تک مراحل آن دورهم جمع شدیم، با هم کار کردیم و در کنار هم جنگیدیم تا این اتفاق خوب رقم بخورد.»

در پایان این مراسم از مجموعه کتاب‌های «یک پاورقی» رونمایی شد.

لازم به ذکر است، در این برنامه فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون، مجتبی دانشور، مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری و سرپرست مدیریت نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون، سمیه‌سادات ابراهیمی، مدیرکل حوزۀ مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، عباس محمددینی، مدیرکل اداره نظارت بر انتشارات کانون، محمد دهریزی و امیرحسین زنجانبر، نویسندگان کتاب «یک پاورقی»، عباس جهانگیریان، نویسندۀ کودک و نوجوان، محمدرضا یوسفی، نویسندۀ کودک و نوجوان، اکبر نیکان‌پور، تصویرگر، عاطفه قنبریان نائینی، نگار اورنگ، مهشید دارابی و مرتضی یزدانی از تصویرگران مجموعه کتاب‌های «یک پاورقی»، زهرا محسنی‌فرد، مروج کتاب و الهه تاجیک، مربی گروه نقالی حضور داشتند.