menusearch
dotcomnews.ir

آلبوم «لوکا» یکی از ۱۰ آلبوم برگزیدۀ جهان شد

تقویم
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
جستجو
هدر سایت

آلبوم «لوکا» یکی از ۱۰ آلبوم برگزیدۀ جهان شد

(0)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 17
آلبوم «لوکا» یکی از ۱۰ آلبوم برگزیدۀ جهان شد

به گزارش خانۀ موسیقی ایران، آلبوم موسیقی «لوکا» اثر محسن شریفیان، به‌عنوان یکی از 10 آلبوم برگزیده در بخش تگپایپ (نی‌انبان) جهان، توسط مجلۀ سانگ‌لاینز در ماه می‌2024 انتخاب شد.

آلبوم «لوکا» تجربۀ اجراهای گروه موسیقی «لیان» با سرپرستی محسن شریفیان است که در آخرین روزهای سال 1400 روانۀ بازار موسیقی کشور شد.

محسن شریفیان در روز رونمایی از این آلبوم گفته بود: «زمانی که آواهای رام‌کنندۀ موج‌ها و بادها را به روایت ناخداها و دریانوردهای جنوب دنبال می‌کردم، به نغمه‌های دیگری در کرانه‌های خشک خلیج فارس رسیدم! هجاهای بیابانگردهایی که کارشان رام کردن شترها بود. پایش که بیفتد، شتر بد مست می‌شود. وحشی‌تر از هر دریایی! در کهن‌بندر بوشهر به شتر «لوک» و به ساربانش «جت» می‌گویند. جت‌ها، لوک‌ها را با ترانه راه می‌بردند... گفت‌وگویی به رسم دریا و ساحل!»

مجلۀ بین‌المللی «سانگ‌لاینز» (songlines) در سال 1999 در انگلستان راه‌اندازی شده است و به صورت الکترونیکی و فیزیکی منتشر می‌شود. این نشریه به معرفی آثار موسیقی در گونه‌های مختلف از دیرباز تا موسیقی‌های جدید، انتخاب بهترین آلبوم‌های موسیقی دنیا، معرفی هنرمندان این عرصه و اعطای جایزۀ سال می‌پردازد.

کریس ویلسی ژورنالیست این مجله، محسن شریفیان و آلبوم «لوکا» را چنین توصیف می‌کند: «شریفیان نوازندۀ چند ساز و آهنگساز متولد بوشهر در جنوب ایران، از مهم‌ترین هنرمندان آن کشور در حفظ و ترویج موسیقی و رقص محلی سنتی است. نی‌انبان او نقش برجسته‌ای را در این مجموعۀ فوق‌العاده بازی می‌کند، جایی که ریتم‌های کوبه‌ای زیر ملودی‌های مست‌کننده فضایی خیال‌انگیز می‌سازند.»

این مجله سال 2013 نیز آلبوم مشترک کیهان کلهر نوازندۀ کمانچه و اردال ارزنجان نوازندۀ ساز باقلاما از ترکیه را در میان 10 اثر برگزیدۀ سال 2013 معرفی کرده بود.

محسن شریفیان خواننده و نوازندۀ سازهای نی‌انبان، نی‌جفته و فلوت متولد 1354 در بوشهر است. وی دارای نشان درجه‌یک هنری در رشتۀ موسیقی و نوازندگی نی‌انبان از وزارت فرهتگ و ارشاد و دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است.