menusearch
dotcomnews.ir

مالیات ابزار اصلی تأمین منابع پایدار بودجه

تقویم
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳
جستجو
هدر سایت

مالیات ابزار اصلی تأمین منابع پایدار بودجه

(0)
(0)
اشتراک خبر در شبکه های اجتماعی اشتراک
تاریخ درج خبر پنج شنبه ۷ تیر ۱۴۰۳
تعداد بازدید خبر 5
 مالیات ابزار اصلی تأمین منابع پایدار بودجه

به گزارش داتکام نیوز به نقل از رسانه مالیاتی ایران، اکبر پولادی باغ‌بهادرانی، نماینده شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی در سال‌های اخیر اظهار داشت: در سال گذشته درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفت و این مالیات‌ها عمدتاً از افراد و شرکت‌های بزرگ و ثروتمند اخذ شد به طوری که برای تأمین منابع نیازی به چاپ پول نبود. این موضوع نشان‌ می‌دهد با مدیریت درست و اخذ مالیات عادلانه، می‌توان بسیاری از مشکلات مالی کشور را حل کرد.

پولادی با بیان اینکه یک درصد اصناف، نیمی از مالیات کل اصناف را پرداخت کرده‌اند، گفت: این آمار نشان‌دهنده این است که مالیات به‌طور عمده از دانه‌درشت‌ها و افرادی که درآمدهای بالایی دارند اخذ شده است. چنین رویکردی توانسته است مانع چاپ پول و افزایش نقدینگی در کشور شود.

وی با اشاره به اهمیت مالیات در کنترل نقدینگی بیان داشت: با استفاده از درآمدهای مالیاتی به جای چاپ پول، می‌توان امور جاری کشور را مدیریت کرده و از تورم جلوگیری کرد. در سال گذشته، درآمدهای مالیاتی کشور افزایش چشمگیری داشت و حتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفت. این نشان می‌دهد نظام مالیاتی به‌درستی عمل کرده و توانسته است منابع مالی قابل‌توجهی را تأمین کند.

پولادی باغ‌بهادرانی گفت: در کشور ما نیز اخیراً اقدامات خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام شده که نتیجه آن افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است. این درآمدها از مشاغلی که در گذشته درآمدهای بالایی داشتند، ولی مالیات کمی پرداخت می‌کردند، به‌طور عادلانه اخذ شده است.

نماینده شهرستان لنجان در مجلس خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، مالیات از تمامی فعالیت‌ها گرفته می‌شود و هر کشور رویکرد و برنامه خاص خود را برای مالیات دارد، اما همه کشورها در این نکته اشتراک دارند که از درآمدهای مالیاتی برای تأمین هزینه‌های عمومی و توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: از این طریق، فشار مالیاتی بر روی کارمندان و کارگران نخواهد بود و دانه‌درشت‌ها نیز که از منابع و امکانات کشور بهره بیشتری می‌برند، سهم خود را در تأمین امنیت و امور کشور پرداخت خواهند کرد. بسیاری از هزینه‌های کشور اکنون با درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود که نشان‌دهنده یک روند مثبت است.